Sengeafsnit 2 for Ældresygdomme (Geriatri)
Undersøgelse og behandling
Vi undersøger og behandler dig, hvis du for eksempel har svimmelhed, fald og faldende evne til at fungere fysisk normal. Vi finder din diagnose.
Det er ikke nok at sige, at det skyldes alderdom.
Indlæggelse
Dit forløb
Vi planlægger dit forløb sammen med dig og dine pårørende. Det er vigtigt, at du ved hvad der skal ske, og at du føler dig tryg.
Kontakt os, hvis du har spørgsmål i forbindelse med dit forløb. Det kan være en god idé at skrive ned hjemmefra, så du husker at få svar alle dine spørgsmål.
Patienter og pårørende kan læse mere i pjecen:
Velkommen til Afsnit for ældresygdomme 1 og 2
Mad og drikkevarer
Som patient får du tilbudt mad på afdelingen. Pårørende kan købe mad i sygehusets café.
Hvis du ønsker det, kan dine pårørende også tage mad med til dig.
Lav en aftale med personalet, hvis dine pårørende kommer med mad. Og husk, at I på grund af hygiejne ikke må benytte køkken, køleskab og fryser på sengeafsnittet.
Vær aktiv mens du er indlagt
En del af tiden går med at vente og hvile, når du er indlagt. Hvis du kan og må, så vær aktiv i det omfang dit helbred tillader. Det kan være sammen med en pårørende.
Husk at give personalet besked.
Frivillige Patientstøtter fra Røde Kors
På afdelingen kommer der jævnligt frivillige patientstøtter fra Røde Kors. De frivillige tilbyder at hyggesnakke, lytte, læse højt, hente drikkevarer og hjælpe patienten på samme måde som en pårørende typisk ville gøre.
De frivillige fra Røde Kors kan kendes på, at de bærer røde skjorter samt et navneskilt. Patientstøtter har modtaget uddannelse i at være frivillig på et sygehus og har tavshedspligt.
Det frivillige arbejde er udelukkende et supplement til de opgaver, som det ansatte personale løser.
Besøg på sygehuset: Vigtig information
Du kan gøre en forskel
Som pårørende kan du støtte og hjælpe. Både praktisk i forbindelse med pleje, men også ved at lytte og stille spørgsmål.
- Tag med på sygehuset.
- Hjælp med det praktiske.
- Lyt efter og husk, hvad personalet fortæller.
- Stil spørgsmål til undersøgelser og behandling. Skriv gerne spørgsmålene ned hjemmefra.
Kontaktpårørende
Det er en stor hjælp, hvis I som pårørende aftaler, hvem der skal være den kontaktperson, vi informerer. Kontaktpersonen er også den, der kan ringe til os, og derefter give information videre til resten af familien.
Husk som gæst på sygehuset
- Vask og sprit dine hænder.
- Vis hensyn i hviletiden, og når personalet skal tale med eller behandle andre patienter.
- Sæt din telefon på lydløs.
- Benyt høretelefoner, hvis du hører musik eller ser film på din tablet eller computer.
Udskrivelse
Det er vigtigt, at du er tryg, når du skal hjem. Stil spørgsmål, hvis du er i tvivl. Det kan være en god idé at skrive ned, så du husker at få svar på alle dine spørgsmål. Du skal blandt andet have svar på følgende spørgsmål:
- Hvilken medicin skal jeg tage?
- Er der noget, jeg skal være særligt opmærksom på?
- Har I givet hjemmeplejen besked om, at jeg kommer hjem?
Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at ringe til os det første døgn efter, du er kommet hjem. Derefter skal du ringe til din egen læge.
Hygiejne
Rene hænder redder liv - bakterier og virus spreder sig via hænderne. Vask dine hænder grundigt - og sprit dem af bagefter. Så er risikoen for at sprede bakterier mindre.
Du kan ikke se videoer hvis du ikke har accepteret statistik cookies
Blomster
På grund af hygiejne må du ikke medbringe planter med jord på. Afskårne blomster er ok.
Kontakt
Adresse
Slagelse Sygehus
Afsnit for Ældresygdomme, G2
Fælledvej 13, 2. sal
4200 Slagelse
Se kort
Find vej på Slagelse SygehusBesøgstider
Ring til os
Opdateret onsdag den 26. apr. 2023