Implementeringsprojekt: Optimering af iltbehandling af respiratoriske patienter

I år er der startet et projekt op på Lungemedicinsk Sengeafsnit, hvis formål at optimere iltbehandlingen af respiratoriske patienter.
O2Matic maskine til iltbehandling

Et nyt projekt, der har til formål at udvikle og optimere iltbehandlingen af respiratoriske patienter, er gået i gang i år på Slagelse Sygehus.

Projektet betyder, at der fra uge 39 er implementere automatisk iltbehandling på Lungemedicinsk Sengeafsnit på Slagelse Sygehus.

Projektet er et samarbejde mellem Slagelse Sygehus og den medicotekniske virksomhed O2matic.

I uge 44 skal der også implementeres automatisk iltbehandling i nogle af patienternes hjem.

Her tages et apparat fra O2Mtic i brug på Lungemedicinsk Sengeafsnit

O2matic har udviklet udstyr, der automatisk doserer ilt til de patienter, der har behov for ekstra ilt. Det er fx patienter med KOL og lungefibrose.

Udstyret responderer automatisk og løbende på patientens iltbehov. Ved traditionel iltbehandling skal ilten indstilles af plejepersonalet i et fast flow.

Teknologien har i kliniske studier givet øget mobilitet til iltkrævende patienter, væsentlig reduktion i åndenød og givet en mere præcis titrering af ilt.

I projektperioden bliver O2matic's teknologi for automatisk iltbehandling integreret på hele lungemedicinsk sengeafsnit på Slagelse Sygehus.

Siden sommerferien har afsnittets medarbejdere gennemgået et undervisningsforløb, og afdelingen er nu klar til gå i drift med sygehusdelen af projektet.

For patienterne, som skal have iltbehandling i afsnittet, betyder det, at apparatet vil være tilkoblet ilten således, at deres iltmætning i blodet løbende overvåges, og iltflowet hele tiden tilpasses deres behov.

Projektet har fået støtte fra EU's Regionalfond og Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse indenfor indsatsområdet implementering og skalering af velfærdsteknologiske løsninger. Projektet løber i årene 2024-2025.

logo EU

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelsem logo