Ny og udvidet affaldssortering betyder mindre affald og mere genanvendelse

Et nyt og udvidet affaldssorteringssystem har allerede i sin spæde opstart bragt gode resultater med sig.
Skraldespand der er fyldt
Den nye affaldssortering har allerede bragt flere positive resultater med sig.

Siden februar har flere afdelinger på Næstved, Slagelse og Ringsted sygehuse sorteret deres affald efter et nyt og udvidet affaldssorteringssytem.

Og allerede et halvt år efter implementeringen kan de første positive resultater ses.

For eksempel er mængden af affald, der går til genanvendelse, steget med over 9.500 kg. om måneden, siden den nye affaldssortering er blevet implementeret.

I juni blev der nemlig genanvendt over 27.500 kg affald. I januar, inden den nye affaldssortering blev implementeret på de første afdelinger, blev der til sammenligning genanvendt 18.000 kg. affald.

Sorteringsvejledning

Mindre affald til forbrændingen

Mængden af affald, der ryger til forbrændingen hver måned, er samtidig faldet med over 23.500 kg.

Ser man på den samlede mængde affald fra de tre sygehuse, er der også en tydelig forskel mellem perioden før affaldssorteringen og efter. Her er der nemlig sket en reduktion på 14.114 kg. affald om måneden.

Den nye affaldssortering startede som et pilotprojekt på Kirurgisk Sengeafsnit på Slagelse Sygehus og Ortopædkirurgisk Afdeling på Næstved Sygehus.

Siden februar er flere af sygehusenes afdelinger også kommet med i projektet, og selvom det endnu ikke er alle afdelinger, der har fået det nye sorteringssystem, så har det altså allerede haft stor betydning.

Projektet er stadig i sin opstart, og der er flere nye arbejdsgange, der lige skal falde helt på plads. Men til trods for det taler resultaterne for sig selv, og Næstved, Slagelse og Ringsted sygehuse ser frem til at få alle afdelinger med på den nye sortering.