Patienttransport og rengøring er flyttet ind i Sundhedsplatformen

Den daglige opgavestyring på Slagelse Sygehus foregår nu på mobil eller computer, og erfaringerne er gode. Fra 3. september rulles systemet ud på Næstved Sygehus.
Patienttransport og rengøring er  flyttet ind i Sundhedsplatformen
Serviceassistent i Akutafdelingen på Slagelse Sygehus, Martin Kürstein synes det er rart, at han nu kan se informationer om patienter på mobilen, når han får en arbejdsopgave.
Ro, overblik, bedre kvalitet, bedre flow og bedre patientsikkerhed. Det er nogle af de fordele som servicepersonalet på Næstved Sygehus kan se frem til, når de fra 3. september skal til at bruge det ny opgavestyringssystem i SP.
Erfaringerne kommer fra servicepersonalet på Slagelse Sygehus, som gik over til systemet i april og i dag bruger systemet til rengørings-, service og alle transportopgaver, herunder også patienttransporter.
- Det giver en ro, at man kan se sine opgaver. Man har ikke en telefon, der ringer hver gang en patient skal hentes. Nu kan medarbejderne se opgaverne og få overblik over, hvem der har taget hvilken opgave, fortæller Servicechef Bjarne Gordon, der i denne uge får besøg af Holbæk Sygehus, der gerne vil høre om Slagelses erfaringer.

Bedre information og sikkerhed

Serviceassistent i Akutafdelingen Martin Kürstein har arbejdet på Slagelse Sygehus i 17 år og han er enig i, at det ny system har mange fordele:
- Det er en fordel ved patientkørsel, for der får du alt at vide med det samme. Fra alder til vægt, til hvor du skal hen fra a til b. Før ringede telefonen meget - nu kan jeg sortere og planlægge opgaverne i forhold til, hvad der er vigtigst. Og så er sikkerheden omkring personfølsomme oplysninger forbedret, fordi det er kun mig, der kan se informationen om patienten på skærmen, fortæller han.
En ulempe er dog mere "skærmtid", mener Martin Kürstein. Men han sørger altid for at snakke med kolleger og patienter på sin vej, så han stadig har den menneskelige og personlige kontakt i hverdagen.

Systemet har overrasket positivt

En af dem, der dagligt er i kontakt med servicepersonalet er sekretær på lungemedicinsk afdeling, Heidi Frederiksen. Hun var lidt skeptisk i starten, men systemet har overrasket hende positivt, fortæller hun:
- Fordi det fungerer godt og det er nemt for mig, at jeg ikke skal ringe hele tiden, men kan sidde og taste ind, mens jeg laver andre ting.
Hun bruger opgavestyringssystemet til portøropgaver, rengøring, afhentning af udstyr og prøver, glemt tøj og alt muligt andet.
- Det er også meget effektivt, fordi tingene bliver udført ret hurtigt, selvom man ikke bestiller hastesager, tilføjer hun.

Meget hjælp i starten

I opstartsfasen i Slagelse stod flere kliniske IT-konsulenter klar til at hjælpe medarbejderne med alt, hvad der måtte være af udfordringer i overgangen til den ny måde at arbejde på.
- Jeg oplevede den som rigtig god. Hvis jeg ringede med et eller andet, kunne de guide mig over telefonen eller også kom de ud i det område, jeg var i. Og så tog vi den derfra stille og roligt.  Og havde jeg brug for at få noget at vide ti gange, så var det det, fortæller Martin Kürstein.
Klinisk IT Konsulent Sofie Eckardt har da også oplevet et godt samarbejde med både klinikere, servicepersonale og ledelse:
- Og vi har ud fra deres løbende erfaringer fået systemet tilrettet, så det passer bedst til deres hverdag. Problemerne er blevet taget i opløbet og løst hurtigt, fortæller Sofie Eckardt.

Undervisning og fokuseret support

Når Næstved går live mandag 3. september - og alle service- og transportopgaver fremover skal bestilles i SP Opgavestyringssystemet, står hun og kollegerne fra Koncern Digitalisering i Region Sjælland da også klar til at hjælpe med stort som småt:
- Vi står for både undervisning og fokuseret support og har to vagttelefoner, som vi kan kontaktes på ved problemer eller spørgsmål.

Martin Kürsteins råd til de 93 servicemedarbejdere på Næstved Sygehus er da også klart:
-  Kast jer ud i det, og lad være med at blive nervøse. Tag det i stiv arm.
Heidi Frederiksen har også kun godt at sige om overgangen:
- Jeg synes, at det er gået over al forventning.

Patienttransport og rengøring er  flyttet ind i Sundhedsplatformen
Sekretær på Lungemedicinsk afdeling på Slagelse Sygehus, Heidi Frederiksen var lidt skeptisk i starten, men systemet har overrasket hende positivt, fortæller hun.