Kliniknær sygeplejeforskning skal hjælpe sårbare ældre hoftepatienter

Med halv tid hos patienterne og halv tid med forskningsarbejde, håber sygeplejerske at sikre den mest sårbare gruppe hoftepatienter bedre rehabilitering.
Kliniknær sygeplejeforskning skal hjælpe sårbare ældre hoftepatienter
Oversygeplejerske Karin Niclasen er glad for at have sygeplejerske Signe Green Knakkergaard i afdelingen, hvor hun er ved at forme sit phd-projekt, der har til formål at blive klogere på, hvad kognitivt svækkede ældre patienter har brug for, for at komme sig fysisk, psykisk og socialt efter et hoftebrud.

Hvordan støtter vi bedre kognitivt svækkede ældre, der har skadet eller brækket hoften, når de kommer hjem fra sygehuset?

Det er et af de spørgsmål som sygeplejerske Signe Green Knakkergaard lige nu arbejder på at blive klogere på i en stilling på Næstved, Slagelse og Ringsted sygehuse. Her er hun nemlig ansat 50 procent på Afsnit for Ældresygdomme (G1) og 50 procent som præ-phd-studerende i forsknings- og implementeringsenheden PROgrez i NSR Forskningshuset, hvor hun er ved at forme phd-projektet ”HOPE for a meaningful life after hip fracture”.

Signes mål er blandt andet at finde svar på, hvordan man sikrer, at den meget sårbare gruppe ældre, komme tilbage til et velfungerende hverdagsliv. Det skal ske i et større tværfagligt arbejde, der skal sikre evidensbaseret rehabilitering, der rummer den enkelte patients behov fysisk, psykisk og socialt, så de kan få flere gode leveår.
- Det er vigtigt, for hvis man ikke ser det hele menneske, risikerer de at blive tabt, siger Signe Green Knakkergaard.

Vil følge 10-15 patienter i hjemmet

Oversygeplejerske Karin Niclasen er glad for at have Signe i afdelingen og hun mener, at forskningen både er spændende og relevant:
- For vi kan se, at det ikke altid fungerer for patienterne, når de udskrives herfra. Får vi nu forklaret tingene godt nok i de her sektorovergange? De er jo ældre og svækkede, så det er svært.

En del af HOPE-projektet går ud på at følge 10-15 patienter i 6-9 måneder, når de bliver udskrevet fra sygehuset. Signe Green Knakkergaard vil så være en del af deres dagligdag for at finde ud af, hvad de har brug for hjælp til.
- Jeg tror, at det bliver spændende, men også specielt. Jeg skal kunne give noget af mig selv - ikke bare observere, men også være til stede, så det bliver en udfordring. Men jeg er klar.

Forskningen skal kunne anvendes

Koblingen mellem forskning og arbejdet i afdelingen er en stor hjælp for Signe. Det er nemlig med til at sikre, at hendes forskningsresultater i sidste ende kommer de ældre til gavn. Derfor er det en stor fordel, at hun er har sin gang blandt patienterne.
- Det skal være noget, der kan anvendes i praksis, understreger hun.

Det er chefterapeut Lisbeth Schrøder og Karin Niclasen, der har opstartet den kliniknære forskning i samarbejde med forskningsleder på NSR, Charlotte Simonÿ.

Når Signe arbejder med forskningen, har hun sin daglige gang i NSR Forskningshuset, hvor hun nyder gavn af at møde mange andre forskere. Signe Green Knakkergaards nærmeste samarbejdspartnere er ud over Charlotte Simonÿ, som også er har sygeplejerske som titel, post doc. sygeplejerske, Stine Roikjær, phd- studerende, fysioterapeut, Jan Overgaard, ligesom professor i træning og sundhed Søren Skou har bidraget.

Første forskningssygeplejerske på afsnittet

I sin gruppe af vejledere har Signe også ekstern lektor Janne Damsgaard fra Aarhus Universitet og Professor Alison Hutchinson fra Deakin University i Melbourne Australien. Alison er adjungeret professor i sygepleje ved PROgrez og Institut for regional sundhedsforskning på Syddansk Universitet.

Signe Green Knakkergaard håber at blive indskrevet på phd-skolen på Syddansk Universitet indenfor kort tid. I så fald vil hun blive den første sygeplejerske og phd-studerende i Medicin 3/geriatrien på Næstved, Slagelse og Ringsted sygehuse.

forskning på G1
Når sygeplejerske Signe Green Knakkergaard arbejder med forskningen, har hun sin daglige gang i NSR Forskningshuset, hvor hun nyder gavn af at møde mange andre forskere.