Gå til indhold

Telefonen er blevet servicemedarbejdernes vigtigste arbejdsredskab

Henrik Markwian har arbejdet som portør på Slagelse Sygehus i 20 år, og nu har han fået en vigtig og ny kollega og arbejdsredskab – nemlig sin telefon.
Henrik Markwian har arbejdet som portør på sygehuset i 20 år.

Midt på gangen ved Røntgenafdelingens reception på Slagelse Sygehus møder vi Henrik Markwian, der arbejder som logistikportør på sygehuset.

I hånden står han med det, der er gået hen og blevet hans vigtigste arbejdsredskab - hans telefon.

Lige inden sommerferien gik hele serviceafsnittet nemlig over på et helt nyt opgavestyringssystem i Sundhedsplatformen, og det har for Henrik Markwian betydet et farvel til lange sedler og et hjerteligt velkommen til telefonen.

- I starten skulle man selvfølgelig vænne sig til en helt ny måde at arbejde på. Men efter et stykke tid kan man virkelig mærke alle fordelene ved det, fortæller han.

Henrik står for patienttransport til og fra røntgen

Øger patientsikkerheden

Henrik Markwian står for patienttransport til og fra røntgenafdelingen. Når en patient skal fra et sengeafsnit og ned til undersøgelser, er det derfor blandt andet Henrik, der kommer og henter patienterne.

Tidligere skrev røntgenafdelingen alle dagens patienttransporter op på en tavle. Herefter skrev alle servicemedarbejderne i afdelingen dagens opgaver ned på hvert sit stykke papir. Når der kom nye opgaver, var man afhængig af at skulle tilbage til tavlen.

I dag kommer opgaverne alle sammen på telefonen. De sorteres efter tidspunkter og prioriteringer. Og når Henrik tager en opgave, forsvinder den fra de andre servicemedarbejderes oversigt.

- Der er ingen tvivl om, at patientsikkerheden øges gevaldigt på den her måde, siger han.

Frigiver tid for medarbejderne

Det nye opgavestyringssystem frigiver også tid for medarbejderne. For nu kan de modtage opgaver, mens de er ude i en afdeling - de skal ikke tilbage til tavlen.

- Vi har mange gange i de 20 år, jeg har været her, prøvet at finde et andet system end tavlen og sedlerne, og hver gang har vi været nødt til at gå tilbage til tavlen, fordi de nye løsninger ikke har fungeret. Men nu har vi en løsning, der ikke bare erstatter tavlen, men også har forbedret vores opgaveløsning, og det er virkelig fedt, siger han.

Så hvis du ser en medarbejder med sin telefon i hånden, så er det altså ikke fordi, de lige skal opdateres på det seneste nye på sociale medier - de står faktisk med deres vigtigste arbejdsredskab.